Rozpoczęłam swoje praktyki w wyjątkowym miejscu – Szkole Specjalnej, która wspiera dzieci niewidome i słabowidzące z różnymi sprzężonymi niepełnosprawnościami. Od samego początku wiedziałam, że będzie to dla mnie niezwykle wartościowe doświadczenie, ale rzeczywistość przerosła moje oczekiwania.
Już pierwszego dnia miałam okazję poznać panią, specjalistkę z ogromnym doświadczeniem, która z pasją wprowadziła mnie w świat komunikacji alternatywnej AAC (Augmentative and Alternative Communication), czyli narzędzi i metod wspierających osoby niemówiące w komunikowaniu się, wyrażaniu swoich potrzeb, myśli i emocji. Nauczycielka opowiedziała mi o swojej pracy z dziećmi oraz o narzędziach, które pomagają im w rozpoczęciu komunikacji.
Pierwszym urządzeniem, które miałam okazję poznać, był dźwiękowy panel sekwencyjny, widoczny na pierwszym zdjęciu. To narzędzie pozwala na nagrywanie i odtwarzanie komunikatów w ustalonej kolejności. Dzieci mogą go używać do komunikacji, wyrażania swoich potrzeb. Uczą prostych schematów rozmowy wyrażania myśli krok po kroku.
Kolejnym narzędziem, które mnie zaciekawiło, był komunikator GoTalk. Jest to urządzenie z polami na symbole, które można dostosować do indywidualnych potrzeb dziecka. W każdym polu można nagrać komunikat, dzięki czemu dziecko, naciskając odpowiedni przycisk, może odtworzyć komunikat. Może także zatwierdzić lub zaprzeczyć.
Na trzecim zdjęciu widoczne są piktogramy sensoryczne, które wspierają naukę komunikacji poprzez dotyk i wzrok. Dzieci mogą wskazywać symbole, które reprezentują ich potrzeby czy decyzje. Połączenie bodźców wizualnych i dotykowych jest bardzo ważne dla dzieci niewidomych ze sprzężeniami, ponieważ angażuje ich zmysły i ułatwia zrozumienie.
Ostatnie zdjęcie przedstawia przycisk komunikacyjny „Step-by-Step”, który umożliwia nagrywanie sekwencji komunikatów. To narzędzie świetnie sprawdza się w prostych rozmowach lub w sytuacjach, gdy dziecko chce uczestniczyć w zajęciach grupowych.
Rozmowa z Nauczcielką oraz możliwość obserwacji używania tych narzędzi były dla mnie niezwykle inspirujące. Zobaczyłam, jak ogromną rolę odgrywa komunikacja alternatywna w codziennym życiu dzieci z trudnościami w mówieniu lub komunikowaniu. Dzięki tym rozwiązaniom mogą wyrażać siebie, budować relacje i rozwijać swoją samodzielność.
Pierwszy dzień praktyk pozostawił mnie z wieloma refleksjami i jeszcze większą motywacją do nauki. Niezwykle ważne jest wspieranie dzieci w ich rozwoju poprzez takie narzędzia.
Czy mieliście okazję poznać podobne narzędzia? A może macie doświadczenia z komunikacją alternatywną? Chętnie poczytam Wasze komentarze!
Mam doświadczenie z mówieniem. Jest bardzo dkaplikowany dla mnie i moich niemówiących dzieci,co sprawia,że nie chcą z niego chętnie korzystać